De afgelopen dagen heeft elke huisarts een brief van het Rizivover het belang van een goed ingevuld gmd gekregen. Op het einde van die brief staat de onverholen waarschuwing dat de vergoeding niet gegarandeerd wordt als het gmd slecht is ingevuld. AADM vindt dat die slotboodschap contraproductief is en geen oog heeft voor de talloze huisartsen die hun gmd wel up-to-date houden.
De brief in kwestie is gebaseerd op een steekproef van het Riziv in 2015 bij 200 huisartsenpraktijken. De afgelopen vier jaar is veel veranderd en werd sterk ingezet op een betere kwaliteit van het gmd, bijvoorbeeld via de geïntegreerde praktijkpremie en de vormingen in dat verband. AADM wijst erop dat een kwalitatief hoogstaand gmd/emd een groeiproces is dat tijd en vooral ondersteuning vergt, zodat artsen op basis van gerichte feedback kunnen leren wat waar in het dossier terecht moet komen. Steeds meer artsen kwijten zich intussen uitstekend van die taak.
Toch vindt AADM dat dat het Riziv de huisartsen beter zou kunnen ondersteunen in dat groeiproces. In de Nationale Raad voor Kwaliteitspromotie (NRKP) van het Riziv hebben AADM en Domus Medica intensief met andere partners samengewerkt om de nieuwe profielen zo helder mogelijk te krijgen, met duidelijke individuele cijfers, wetenschappelijke informatie en referentiewaarden. Het is pas als een huisarts correcte individuele feedback krijgt, dat hij kwalitatief aan de slag kan gaan om zich waar nodig te verbeteren.
Uit de psychologie weten we al lang dat dat leerprocessen meer baat vinden bij belonen en feed-back op maat dan bij (dreigen met) een straf. AADM hoopt dan ook dat het Riziv resoluut kiest voor individuele, wetenschappelijk onderbouwde feedbackrapporten, waarmee huisartsen daadwerkelijk vooruitgang kunnen boeken in hun praktijk en in hun LOK.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]